Wikia

Hitler, Alois

Alois Hitler (foto 1901)

Alois Hitler (Strones (Oostenrijk), 7 juni 1837 - Leonding (Oostenrijk), 3 januari 1903) was de vader van de Duitse dictator Adolf Hitler.

Alois werd in 1837 geboren als de onwettige zoon van Maria Anna Schicklgruber en kreeg daarom de naam van zijn moeder. Vijf jaar later huwde Maria Anna met de molenaarsknecht Johann Georg Hiedler. Alois Schicklgruber veranderde zijn naam later (op 23 november 1876) in het op Hiedler gelijkende Hitler.

Alois had niet meer opleiding dan lagere school, maar wist toch bij de douane carrière te maken. Op het moment dat hij overleed verdiende hij een salaris, dat ongeveer overeenkwam met dat van een directeur van een lagere school. Alois had als grote passie de bijenteelt, en zijn grootste wens was om een eigen huis met een lapje grond te bezitten. Er is weinig van hem bekend, dat niet op verzinsels berust. Vaak leest men dat Adolf Hitler hem haatte.

Alois trouwde drie keer:
Anna Glassl, geen kinderen;
Franziska Matzelberger, kinderen Angela Raubal en Alois Hitler jr.;
Klara Pölzl, kinderen Gustav, Ida, Otto, Adolf, Edmund en Paula Hitler.

Van de kinderen die Alois Hitler bij Klara Pölzl had, zouden alleen Adolf en Paula hun prille jeugd overleven.

Na het overlijden van Gustav, Otto en Edmund kon Alois zijn wensen alleen nog maar op Adolf projecteren. Hij hoopte dat Adolf in zijn voetsporen als ambtenaar zou treden, maar Adolf was toen al zodanig van zijn vader vervreemd dat alleen al de gedachte hem misselijk maakte, zoals hij in "Mein Kampf" schrijft. Gecombineerd met de opvliegendheid en humeurigheid van Alois, en de zachtaardigheid van Klara die Adolf niet kon beschermen, leidde dit tot conflicten en wrokgevoelens tussen vader en zoon. Het verergerde toen Alois met pensioen ging en dus vaker thuis was, terwijl Adolfs schoolprestaties achteruit gingen. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk een zeer grote invloed gehad op het karakter van de latere dictator.

Op 3 januari 1903 overleed Alois Hitler plotseling in de Gasthaus Stiefler. Hij zakte achter zijn tafel in elkaar. Medische hulp mocht niet meer baten. Alois Hitler was 65 jaar geworden.