Wikia

Balck

Hermann Balck

Hermann Balck, Duits generaal, * Dantzig, 7 dec. 1893, † Eberbach-Rockenau (Baden-Wurtemberg), 29 nov. 1982. B. trad in 1913 tot de krijgsmacht toe, vocht in de Eerste Wereldoorlog aan het oostelijke front en aan het Alpenfront, en werd meermaals onderscheiden. Gestaag opklimmend in de militaire rangorde werd hij in febr. 1938 tot luitenant-kolonel bevorderd. Hij nam deel aan de veldtocht in Polen (sept. '39) en brak tijdens de eerste dagen van de campagne in het westen (voorjaar 1940) bij Sedan met zijn regiment door een uitloper van de Maginotlinie heen. In aug. 1940 werd hij kolonel en nam voorjaar 1941 aan de campagne op de Balkan en vervolgens aan de invasie van de Sowjetunie deel. In mei '42 kreeg hij de 11de pantserdivisie onder zijn hoede en werd in aug. van dat jaar tot generaal-majoor bevorderd. Met zijn divisie streed B. bij de Legergroep-Zuid en ontving voor zijn inzet in dec. '42 het Eikenloof bij het ridderkruis van het IJzeren Kruis.

In jan. '43 werd B. benoemd tot luitenant-generaal en in mrt. werden hem de Zwaarden bij het ridderkruis toegekend. In sept. '43 kreeg hij een commando in Italië toevertrouwd, maar raakte gewond bij een vliegtuigcrash, zodat hij tijdelijk moest afhaken. In nov. '43 werd hij bevorderd tot generaal der pantsertroepen en was voldoende hersteld om aan het oostfront de leiding van het 48ste pantserkorps op zich te nemen (begin 1944 als opperbevelhebber). Voor zijn prestaties aan het front werd hij in aug. '44 beloond met de Briljanten bij het ridderkruis met Eikenloof en Zwaarden. Op 1 sept. 1944 werd hij opperbevelhebber van het 4de pantserleger en diezelfde maand nog nam hij de leiding van Legergroep-G. ter hand. Daar hij echter de terugtrekking van het 19de leger achter de Rijn moest coördineren, werd hij afgelost en werd in dec. 1944 opperbevelhebber van het 6de leger in de omgeving van Boedapest, dat samen met het 1ste en 3de Hongaarse leger de "Legergroep-Balck" vormde. Na hevige gevechten in Hongarije capituleerde B. ten slotte in Stiermarken samen met zijn troepen voor de Amerikanen.

Daarna werd hij tot 1947 door de geallieerden gevangen gehouden. Door de Fransen werd hij bij verstek tot 20 jaar dwangarbeid veroordeeld, maar niet aan Frankrijk uitgeleverd, zodat hij deze straf ontliep. In 1948 werd hij in Stuttgart tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld, waarvan hij 18 maanden uitzat.